Objawy zaburzeń integracji sensorycznej
Temat integracji sensorycznej stał się ostatnio bardzo popularny. I bardzo dobrze, bo skoro dziecko ma trudności rozwojowe bądź rozwija się w sposób nieharmonijny czy wykazuje cechy różnych nadwrażliwości to dlaczego mu nie pomóc?
A co to jest tak naprawdę integracja sensoryczna?
To takie przetworzenie bodźców pochodzących z narządów zmysłowych a dochodzących do mózgu, aby mogły zostać wykorzystane w celowym działaniu.
Zaburzenia integracja sensorycznej (zaburzenia SI) powstają wtedy, gdy układ nerwowy w sposób niewłaściwy organizuje i przetwarza bodźce sensoryczne. Brzmi skomplikowanie i poważnie, prawda?
To dowiedzmy się teraz czym tak naprawdę jest dysfunkcja SI. Dzieci z dysfunkcją SI mogą mieć
- nieodpowiednie i zróżnicowane reakcje na stymulację sensoryczną
- trudności w organizowaniu i analizowaniu informacji odbieranych zmysłami
- niedostateczną umiejętność łączenia lub integracji danych zmysłowych
- ograniczoną zdolność reagowania na informacje sensoryczne w odpowiedni i sensowny sposób
- problemy z wykorzystaniem danych sensorycznych do planowania i wykonywania działań
Ważne jest zatem pytanie jak takie dysfunkcje mogą się przejawiać u dziecka?
- prezentuje niższy niż rówieśnicy poziom koordynacji ruchowej
- jest niezdarne, często się potyka i upada
- prezentuje trudne i niezrozumiane dla rodziny zachowania
- jest bardzo aktywne, najchętniej cały czas skakałoby lub kręciło się wokół własnej osi
- ma opóźniony rozwój ruchowy
- ma trudności z koncentracją i nauką
- nie toleruje określonych pokarmów lub konsystencji
- prezentuje lęk podczas odrywania stóp od podłoża
- nie ma dominacji jednej z rąk
- często myli strony ciała
- sprawia wrażenie słabszego, szybko się męczy
- zatyka uszy przy głośniejszych lub określonych dźwiękach
- ma trudności z trzymaniem narzędzia pisarskiego czy aktywnościach związanych z precyzyjna pracą rąk
To oczywiście tylko przykłady jak mogą objawiać się zaburzenia integracji sensorycznej. Ale również występowanie któregoś z nich u dziecka nie oznacza od razu, że dziecko musi uczęszczać na terapię. I w drugą stronę, dziecko nie musi mieć całej symfonii objawów, aby rozpoznać zaburzenia SI. Aby to stwierdzić trzeba przeprowadzić szczegółowe badanie oraz wywiad z rodzicem, dopiero na tej podstawie terapeuta może powiedzieć gdzie tak naprawdę jest problem. Każde dziecko z zaburzeniami SI funkcjonuje zupełnie inaczej, w zależności od tego w jakim obszarze sensorycznym są trudności.
Czasem słyszy się również jak rodzic wypowiada się na temat własnego dziecka „Ja też taka/ taki byłem, wyrośnie z tego!”
Otóż wcale tak to nie działa… Z zaburzeń SI nie wyrasta się. One ewoluują i zmieniają swoją postać. Mamy przecież mnóstwo nieskoordynowanych dorosłych, którzy słabiej radzą sobie w niektórych obszarach.
Odpowiednio wcześnie rozpoczęta terapia daje szanse dziecku na harmonijny rozwój w obszarze nie tylko ruchowym, ale również społecznym, emocjonalnym i poznawczym. Mózg małego dziecka bardzo intensywnie rozwija się. I dzięki temu możemy na wiele rzeczy wpływać. A prawidłowo przebiegające procesy sensoryczne są bazą do zdobywania umiejętności szkolnych, takich jak czytanie.
Zatem niepokoi Cię coś w zachowaniu Twojego dziecka, wydaje Ci się, że może mieć zaburzenia integracji sensorycznej sprawdź to. Zapraszamy do naszego gabinetu Baby & Mom Clinic w Warszawie. Nasi terapeuci przeprowadzą szczegółowy wywiad oraz badanie kliniczne i powiedzą co możesz zrobić dla swojego dziecka.
. „Tworzenie więzi poprzez Integrację Sensoryczną” E.Yack., P. Aquilla, S. Sutton, Gdańsk 2014